söndag 18 mars 2012

Vad jag egentligen gör på dagarna - version 2.0

Sist jag skrev ett inlägg med taggen "vad jag gör" var sommaren 2010. Då bodde jag tillsammans med Rrr i en lägenhet med utsikt över bergen utanför Genève. Våren 2012 bor jag ensam i en 11 m2 lägenhet och måste gå ut på gården för att ha bergsutsikt.

Praktiken är också annorlunda den här gången. Nu utför jag en stage d'observation, dvs en observationspraktik på en dagstidning på la Réunion. Praktiken är en del av mina franskastudier.

Min huvudsakliga uppgift är att följa efter min supershysta handledare när hon gör intervjuer eller reportage av olika slag. Däremellan söker jag information som hon behöver för kommande artiklar eller om något ämne som annars intresserar henne. Hennes specialområde är utbildning, så mest handlar det om att ta reda på hur olika saker i anslutning till utbildning sköts i Finland och översätta infon till franska. Som jag redan nämnde i ett tidigare inlägg har jag också följt med en mordrättegång tillsammans med en annan journalist. En dag hängde jag också med kulturjournalisten och träffade både stadens borgmästare och en lokal fotograf angående en kommande utställning.

Någon egen text har jag ännu inte författat, om man bortser från en artikel till franskainstitutionens egen tidning. Chefredaktören har ändå erbjudit mej möjligheten att skriva något själv, så vi ska se vad som händer...

Praktiken är både intressant och varierande: jag vet aldrig på förhand vad som kommer att ske en viss dag. Ibland blir ändå det lite väl långa dagar. Det är t.ex. inte ovanligt att journalisterna på tidningen här jobbar från 9-21, eller t.o.m. ännu senare. Jag brukar ändå försöka ta mej hemåt så länge det fortfarande är ljust ute... Ibland blir det också lite långtråkigt att inte ha en konkret egen uppgift som jag faktiskt måste få färdigt en viss tid. Jag mår bra av att ha deadlines.

All in all är jag väldigt nöjd med mitt val att komma hit. Jag hade glömt hur roligt och intressant det är att jobba som journalist: hur mycket man får se och hur många olika människor man träffar. Jag jobbade ju ett tag som juniorreporter när jag var tonåring och funderade också i något skede på att studera journalistik. Trots att jag valde att inte göra det är jag väldigt glad över att igen få uppleva en del av det roliga med journalistyrket genom den här praktiken!

2 kommentarer:

  1. Dedär låter ju roligt! En av dom mest inressanta sakerna är säkert ätt bekanta sig me arbetskulturen där borta. Hoppas du får se mycke, som journalist har man åtminstone teoretisk möjlighet att sätta sin näsa i absolut allting :) Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag gillar det! Det är ett jättebra sätt att faktiskt se vad som är aktuellt i samhället här, och inte bara leva "erasmusliv".
    Arbetskulturen är också väldigt annorlunda, och som du säger är det verkligen jätteintressant att uppleva den. Det passar sej faktiskt också så bra att jag nu just går en grundkurs i org och ledning, så jag får t.o.m. lite teoretisk kunskap till mina egna iakttagelser.
    kram på dej också!

    SvaraRadera