måndag 30 augusti 2010

Helgbesök i Annecy och utanför Lyon

I början av augusti åkte jag bort från Genève en helg för att träffa min kompis M som flyttat till Frankrike under våren. Vi träffades i Annecy, ca 1 h från Genève, en av de städer som kandiderar för vinter OS 2018.


Annecy var ljuvligt. Tänk er en liten stad bredvid en sjö och med utsikt över bergen. En gammal medeltida stadsdel med kullerstensbelagda gator, ett slott och några kanaler. Här kunde jag sitta i en park flera timmar för mej själv och njuta när jag väntade på att mitt sällskap skulle komma till stan.





Det enda minus jag kan komma på var att sjön inte hade lika klart och fräsch vatten som Lac Léman i Genève. Ändå, ifall jag någongång bestämmer mej för att köpa en lägenhet/ett hus utomlands skulle en vindsvåning i gamla stan i Annecy inte sitta fel.






Som jag skrev i ett tidigare inlägg firas 150-års jubiléet av att la Haute-Savoie förenades med Frankrike i år (därför syns det också så många människor på bilderna). Den traditionella fyrverkerifesten Fête du Lac hade därför detta som tema, och under ett 70 minuters spektakel fick vi se mer enastående raketer än nånsin tidigare. 70 minuter låter som alltför länge för lite fyrverkerier, men jag lovar att jag inte tröttnade en sekund. Det var genomtänkt, vackert och varierande.






Från Annecy körde vi sedan mot Lyon-hållet. Söndag förmiddag och tidig eftermiddag tillbringade vi mest i och vid sidan om poolen, för att sedan köra in mot stan till kvällen. Efter att än en gång ha gett efter för suget på italiensk gelato, tillbringade vi mycket tid med att leta efter så kallade traboules, gångar genom gamla byggnader. M:s pojkvän C lyckades med bravur och lite hjälp av sin Iphone hitta de mest intressanta gångarna. Ibland gick de bara genom en enda byggnad, ibland genom ända upp till fyra. Då gällde det att hålla lokalsinnet vaket för att veta var man kom ut igen!



Helgen var superlyckad och jag är jättenöjd över att resan för att hälsa på M äntligen blev av. Så tack M och C för att ni tog så väl hand om mej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar