torsdag 15 juli 2010

Familjeresa

Förra veckan hade jag furstligt besök av mamma, pappa och minisystern. Medan jag satt o skrev rapporter för brinnkära livet roade de sej med att lata sej på stadens badstrand och gå runt i affärer. En kväll stirrade vi oss snurriga på det fantastiska sushi-tåget så körde runt i en restaurang, och 11-åringen konstarade att sushi är riktigt gott.

Jag var ledig på fredagen, och projektet då var att ratta ner vår hyrbil till pappas kusin, som bor på den franska rivieran. Rutten var Genève-Mont Blanc-Genova-Lorgues-Avignon-Annecy-Genève.

Bergen var fantastiskt fina! Den globala uppvärmningen var tydligare än nånsin när vi efter lite klättring såg en glaciär som på 30 år krymt flera tiotals, om inte hundratals-, meter.

Genova var min idé, och den dummaste hittills. Hade hört att Torino inte förtjänar ett besök, men att Genova är en trevlig hamnstad. Icke sa Nicke. Tänk er en grå och smutsig industristad, vars vy över havet skyms av alla rostiga lyftkranar som behövs för att lasta fartyg med sopcontainrar. Tänk er sen italienskt trafikkaos, där köerna aldrig tar slut och bilarna blir omkörda av en snigelfamilj ute på söndagspromenad. Tänk det, och multiplicera det med 5 så får du Genova! Åk. aldrig. dit.

Sent omsider kom vi fram till pappas kusin, som bor i en liten trevlig by på landet. På lördag latade vi oss mest vid poolen. Jag fick fräscha upp mina simlärarkunskaper och försöka lära minisyster och mamma att dyka. Tycker de klarade det riktigt bra till slut. Vi körde en snabbrunda ner till Medelhavet och St Rafael och Freyjus. Perfekt ställe för en solsemester säger jag bara!

Söndag var hemfärdsdag och om möjligt ännu hetare än de föregående dagarna (termometern visade 36 och 37 grader hela tiden). Vi stannade i Avignon för att titta på det tidigare påvedömets slott. Visste ni att den franska kungen Philippe IV flyttade påvedömet Avignon under 1300-talet? Det var först i slutet av 1370-talet som det flyttades tillbaka till Rom. I Avignon var det dessutom teaterfestival på gång, så under lunchen blev vi flera gånger inbjudna till olika föreställningar. Språkbarriären gjorde iaf att vi satte oss i bilen och körde till Annecy för att bada istället.

Helgen var riktigt lyckad och jag tycker vi hann se en massa olika saker. Det var också jätteroligt med besök! Trots det njöt jag något oerhört av att få komma på jobb på måndag och sitta i ett luftkonditionerat rum och inte behöva vara ute i solen. Den finska värmegränsen om 25 grader stämmer alltför bra in på mej.

1 kommentar:

  1. Så underbart det låter! H. en-som-svettas-i-lgnheten-i-Berghäll.

    SvaraRadera